Bízzunk-e abban, hogy a népszerű részvények felülteljesítik a piacot, vagy pont esetleg ennek az ellenkezője valósul meg? A fundamentális szempontok mellett a rövidtávú piaci hangulatnak is szerepe van a részvényárak mozgásában, azonban ezt sokkal nehezebb mérni. Az egyik ilyen lehetőséget a hangulat „mérésére” viszont pont a közösségi média szolgáltatja, és a részvények elemzésekor főként az Egyesült Államokban már jó ideje elérhetők például a Twitter szentiment pontszámok az egyes vállalatokra vonatkozóan.

Milyen indexek léteznek?

Az S&P Global kétfajta Twitter szentiment indexet jegyez, amely ugyan hasonló elvek mentén nézik meg az egyes részvények szentiment indexeit, de másként alakítják ki a portfóliót.

  • S&P 500 Twitter Sentiment Index: A 200 legmagasabb szentiment pontszámmal rendelkező vállalatot választja ki az S&P 500 indexből, és az ún. közkézhányaddal súlyozott piaci kapitalizációval súlyozza az egyes komponenseket, hasonlóan, mint az S&P 500 index. Ebből természetesen az is következik, hogy viszonylag minimális lesz az eltérés az S&P 500 indexhez képest, amennyiben a nagy technológiai cégek is helyet kapnak a portfólióban.
  • S&P 500 Twitter Sentiment Select Equal Weight Index: Az index még fókuszáltabban válogat a részvények közül, hiszen az 50 legmagasabb pontszámú céget tartalmazza, és egyenlő súlyozásban, ahogyan az index neve is mutatja.

Az indexek havi szinten átsúlyozásra kerülnek, tehát gyorsan beépülnek a portfólióba a változások. Az eltérő súlyozás miatt pedig eltérő a két index teljesítménye is.

Az S&P 500 indexhez viszonyítva jól látható, hogy a Twitter Select index az elmúlt években jobban teljesített, de például 2019-ben volt egy alulteljesítő periódus is. 2020-tól kezdve pedig a Twitter szentiment index is inkább felülteljesítő, de rosszabb esetben is hasonlóan teljesít, mint az S&P 500. 2018 májusától számítva az S&P 500 egyébként 63 százalék körüli hozamot biztosított, a Twitter Select index 71, míg a Twitter szentiment index 58 százalékot.

Hozam mellett további fontos tényező a kockázat is, ebben a Twitter Select index még jobban is szerepel a vizsgált időszak alatt, mivel az évesített szórása 20 százalék környékén van, míg az S&P 500 esetében 21,6 százalékos volt a szórás. A 200-as portfólióból álló Twitter szentiment indexnek pedig hasonló volt a szórása, mint az alapindexnek. A különbség tehát nem nagy, inkább az látható, hogy a stratégia mellett várhatóan hasonló kockázatot kell felvállalnia a befektetőknek, mintha csak S&P 500 indexbe fektetnének.

A Twitter Select index viszont azt mutatja (legalábbis a közelmúltat vizsgálva), hogy magasabb hozamot lehetett elérni a megadott indexet követve. Természetesen sok más faktor is befolyásolhatja a portfólióban levő részvények teljesítményét, illetve aközött is kapcsolat lehet, hogy azok a részvények, amelyek pozitív szentiment pontszámmal rendelkeznek, egyébként is jó fundamentumokkal rendelkező cégek, vagy magas növekedési potenciállal rendelkeznek. Mindez pedig egy szűkebb portfolióban akár magasabb hozamot is eredményezhet. Általánosan persze nem lehet kijelenteni, hogy a Twitteren népszerű részvények jobb hozamot is biztosítanak, de rövidtávon látható, hogy egyes esetekben akár kifizetődő stratégia is lehet figyelni a közösségi médiában is népszerű részvényeket.

Aktuálisan, hogy melyek azok a részvények, amelyek a legnagyobb súllyal, illetve a legnagyobb Twitter szentiment pontszámmal bekerültek a szentiment indexekbe, az alábbi táblázatban foglaltuk össze. Természetesen ez csak rövid távon érvényes, hiszen a portfólió összetétele folyamatosan változhat.

 

A Twitter szentiment indextől eltérő metodológiában, de hasonló célt igyekszik mérni saját KBC Hangulatindexünk is, amelyben ügyfeleink várakozásait foglalja össze. A KBC Befektetői Hangulatindexről bővebben az alábbi oldalunkon tájékozódhatnak olvasóink. Visszatérve a Twitter szentiment indexhez, egyelőre még kevés befektetési alap követi le az ún. social sentiment indexeket, de a befektetési alapokon kívül érdemes lehet megnézni azokat az indexeket, amelyeket a szentiment ETF-ek is követnek. A portfóliók fő összetétele viszont az S&P Global honlapján is elérhető.

Egyedi papírokat is érdemes figyelni!

Az indexeken túl egy kicsit mélyebbre ásva az egyedi részvényeknél is meg lehet nézni, hogy milyen szentiment pontszámot kapnak. Például a Bloomberg segítségével sok részvényre letölthetők az ún. Twitter szentiment pontszámok, amelyek a pozitív és negatív tartalmú üzenetek előfordulását számolják. A következőkben az Apple példáján keresztül mutatjuk be a szentiment pontszámokat.

Ez alapján könnyen összesíthető, hogy éppen a pozitív vagy a negatív tartalmú bejegyzések kerülnek túlsúlyba. Az alábbi ábrán az elmúlt időszak napi hozamait jelenítettük meg, főként a kiugró napi mozgásokra koncentrálva, valamint a szentiment indexet.

Az ábra alapján sok esetben látható kapcsolat a Twitter pontszám és a napi hozam között, ugyanakkor előfordulnak olyan napok is, amikor a hozam pont ellentétesen alakul, mint amit a szentiment mutatna. Természetesen sok más faktor is befolyásolhatja az adott napi hozamot, így ez alapján is látszik, hogy messzemenő következtetést levonni nehéz, illetve statisztikailag a kapcsolat is inkább csak gyenge magyarázó erőt mutat.

Ugyanakkor az elmúlt években látható volt az is például az elhíresült „mémrészvények” (pl. Gamestop, Bed Bath & Beyond), hogy a közösségi média befolyással tud lenni a részvényekre. Hosszabb távon nézve pedig azok a részvények, amelyek inkább pozitív szentimenttel rendelkeznek legalább olyan jól teljesítenek, mint az S&P 500, sőt egyes időszakokban felülteljesítés is mutatkozik. Tehát nem minden a Twitter szentiment, de akár a legnagyobb vállalatok esetében érdemes lehet követni a hírfolyamot a közösségi média felületeken is, bár elsősorban a hangulatindexek a rövidtávú piaci szentimentet próbálják felmérni, amely egy meglehetősen aktív kereskedési stratégia mellett lehet hasznos faktor.

Tartalom lezárása:2023.07.03 15:06
Időtartam:N/A

jogi nyilatkozat

A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.

Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.

A Patria Finance, a.s.-szel való együttműködés keretében létrejött, több szerzőt feltüntető marketingközlemények esetében az eredeti, cseh nyelvű marketingközlemény szerzője a Patria Finance, a.s. megjelölt munkavállalója, a magyar nyelvű fordítást, illetve a lektorálást pedig a K&H Értékpapír munkavállalója végzi, így az érintett marketingközlemény tartalma lényegében megegyezik az eredeti cseh nyelvű marketingközleménnyel.

A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – befektetővédelmi kérdőív kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.

A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.

A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.

A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, a marketingközleményben nevesített pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.

A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.

Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.

A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok 

A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.

SAP: Újabb rali előtt a szoftveróriás?

Krahling András | 2025.04.23 16:45
Sikeres és reziliens tudott maradni az SAP

9 fontos hír ma reggel

K&H Értékpapír | 2025.04.23 08:37
Globális gazdaság, arany, Tesla, Intel