Az elmúlt időszakban felülteljesítést mutatnak az ún. momentum indexek, amelyek az elmúlt 6 és 12 hónap legjobban teljesítő részvényeit súlyozzák felül. A stratégia már pár évtizede létezik, és hosszabb távon jelentős felülteljesítést mutat a hagyományos tőzsdeindex követő stratégiákkal szemben, azonban rövidtávon sokkal vegyesebb a kép, de ez a felülteljesítés arra mindenképpen rámutat, hogy érdemes lehet figyelni az aktuálisan épp a legnagyobb emelkedést produkáló részvényeket.
Vajon tényleg az eddig legjobban teljesítő részvényekkel lehet rövidtávon a felülmúlni a tőzsdeindexeket?
Mostani blogbejegyzésünk alapját ez a kérdéskör adja, valamint az elmúlt 3 hónapban végzett virtuális teszt az európai részvényeken. Korábbi blogbejegyzéseinkben már részletesen foglalkoztunk különböző faktorportfóliókkal, amelyeket legkönnyebben ETF-eken keresztül lehet megvalósítani. Ezen belül az MSCI besorolása alapján 6 faktort vettünk figyelembe, és ezek múltbeli teljesítményét vizsgáltuk.
- Minőség (Quality)
- Hozam (Yield)
- Érték (Value)
- Méret (Size): egyenlő súlyozás
- Momentum
- Minimum volatilitás
Korábbi elemzésünkben és a fenti ábra alapján is jól látszik, hogy 3 hónapos időtávtól felfele a minőség és a momentum faktorok tudták felülteljesíteni a piacot az MSCI All Country World Index (ACWI)-nél. Kíváncsiak voltunk, hogy kicsit módosítva a momentum portfólión az MSCI besorolásához képest, az európai piacon milyen eredményt kapnánk.
A főbb különbségek a következők voltak az MSCI momentum indexeihez képest:
- Az elmúlt 6 és 12 hónap hozama helyett, az elmúlt 6 hónap hozamát vettük alapul a részvények kiválasztásánál.
- A benchmark index a Stoxx 600 index volt, amelyből a részvények legjobban teljesítő 10 százalékát választottuk ki, és egyenlő súlyozással számoltunk.
- Példánkban azért jóval egyszerűbb kiválasztási módszerrel éltünk, a legtöbb momentum ETF-hez képest.
Fontos, hogy az alábbi példában a hozamok inkább csak hozzávetőleges különbségeket jelentenek, semmint pontos számokat, mivel a valóságban, ha meg akarunk valósítani egy ilyen portfóliót, akkor figyelembe kellene venni, hogy az egyre jobban teljesítő komponenseknek idővel nagyobb súlya lesz a portfólióban.
Nézzük a tesztet!
Faktorportóliónkat tesztelve június 11. és szeptember 11. között néztük meg a részvények teljesítményét. A Stoxx 600 éppen június 11-én a részvények közül a legjobban teljesítő komponensek a következő súlyozású portfóliót adták:
A vállalatok többsége az egészségügyi, illetve fogyasztási szektorból került ki, azonban a technológiai szektor is jelentősebb súlyt képviselt, valamint a telekommunikáció és a pénzügyi szektor. Itt azonban fontos, hogy a pénzügyi szektorhoz például fintech cégek (pl. Adyen, Nexi), biztosítók, sőt az egyes nyilvános részvénytársaságként működő európai tőzsdék részvényei is szerepelnek. Külön megjelenítve az egyetlen bank a Deutsche Bank volt a portfólióban.
A Deutsche Bank példáján keresztül pedig látszik is, miért olyan fontos portfólióban gondolkodni, hiszen lehetséges, hogy júniusban még bekerült a portfólióba, most viszont a gyengébb teljesítménye miatt már inkább kikerült volna a portfólióból. De ugyanakkor a Deutsche Bank mellé olyan cégek részvényei is bekerültek, mint a Sartorius, Nexi, Zalando vagy Hikma Pharmaceutical, amelyek bőven kétszámjegyű hozamot tudtak elérni a június 11-ei és szeptember 11-ei időszakban.
Összességében kifejezetten jól szerepelt a portfólió az elmúlt időszakban a benchmarkhoz képest. A Stoxx 600 legjobb komponensei, amennyiben egyenlő súlyozású portfólióval számolunk több mint 5 százalékos hozamot tudtak elérni, miközben az index csak 1,7 százalékkal emelkedett.
A felülteljesítés így egyértelműen látszik, azonban érdemes összevetni, hogy valóban az indexen belül a különböző csoportok a június 11-ei állapotot nézve később hogyan teljesítettek. Azt már tudjuk, hogy a legfelső tizede (percentilise) a Stoxx 600-nak hogyan teljesített, de érdekes, hogy a júniusban az átlagnál csak kisebb mértékben jobb 3. percentilisbe tartozó részvények portfóliója is 5 százalék feletti hozamot tudott elérni. A júniusban pedig leggyengébb részvények átlagosan tovább folytatták a lejtmenetet negatív hozamot generálva portfóliószinten, és jelentős alulteljesítést mutatva a benchmarkhoz képest is.
Mi következik ebből?
Nyerő stratégia a momentum? Lehetséges, de korántsem biztos, sőt a fenti példánkból hiba volna általános következtetéseket levonni, főleg a jövőre nézve. Annyi viszont elmondható, hogy a Stoxx 600-ból a júniusban legjobb komponensek viszont felülmúlták az indexet az elmúlt 3 hónapban, tehát utólag elmondható, hogy akik az ezekből a cégekből álló portfólióba fektettek volna, felülteljesítették volna a Stoxx 600 indexet. Persze ez csak egy elméleti lehetőség, mert ez a portfólió nehezen megvalósítható, viszont tanulságként levonható, hogy attól még, hogy egy részvény sokat emelkedett egyáltalán nem biztos, hogy később már nem fog még többet emelkedni. Azonban voltak olyan évek is a múltban pl. 2008-2009, amikor a momentum faktor volt a leggyengébb a többi faktorhoz képest.
Különböző faktorok éves teljesítménye 1999-ig visszamenőleg, kiemelve a momentum faktort:
Forrás: MSCI
jogi nyilatkozat
A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.
Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.
A Patria Finance, a.s.-szel való együttműködés keretében létrejött, több szerzőt feltüntető marketingközlemények esetében az eredeti, cseh nyelvű marketingközlemény szerzője a Patria Finance, a.s. megjelölt munkavállalója, a magyar nyelvű fordítást, illetve a lektorálást pedig a K&H Értékpapír munkavállalója végzi, így az érintett marketingközlemény tartalma lényegében megegyezik az eredeti cseh nyelvű marketingközleménnyel.
A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – befektetővédelmi kérdőív kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.
A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.
A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.
A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, az elemzésben nevesített vagy ajánlott pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.
A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.
Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.
A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.
A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok
A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.