A költségek növekedése, illetve a gyengébb bevételi számok következtében veszteségesen zárta a legutóbbi negyedévét a Wizz Air. Az izraeli konfliktus, valamint a hajtóművek körüli problémák továbbra is negatív hatásokat eredményeznek, amelyek a profitabilitás javulását is jelentősen visszafogják. A vezetőség azonban a gyengébb eredmények ellenére sem változtatott az előrejelzésein, így a következő negyedévben akár visszatérhet a profittermelés útjára a társaság.
A weboldalon megjelenő tartalmakra az alábbi módon is feliratkozhat a WebTraderen keresztül:
Fiókom->Szolgáltatások->E-mail feliratkozások
Bővebb információ ezen a linken keresztül érhető el.
Nem a legerősebb gyorsjelentésén van túl a Wizz Air, ahogy azt a tőzsdei reakciók is tükrözik, hiszen jelentős mínusszal indította a mai kereskedést, és ezzel együtt ismételten 20 font alá került a részvény árfolyama. Vannak azért biztató jelek is a vállalat gyorsjelentésében, hiszen az utasforgalom tovább javult, illetve az időszaki bevétel és EBITDA is növekedett tavalyhoz képest. A menedzsment fenntartja a korábban közzétett üzleti évre vonatkozó előrejelzését, miszerint a kapacitáskihasználtság 90 százalék fölé emelkedhet, illetve a nettó profit 350-400 millió között alakulhat.
Mielőtt rátérnénk az eredmények bemutatására, érdemes megvizsgálni a két kiemelt eseményt az elmúlt hónapokból, amely érdemi hatást fejtett ki a Wizz Air eredményeire:
- Az izraeli konfliktus következtében kénytelen volt a Tel-Avivba tartó járatait törölni a Wizz Air, amely ezzel érdemi forgalmi javulás lehetőségétől esett el. A cég közleménye szerint az egy utaskilométerre jutó bevételek gyenge alakulásában is érdemi szerepet játszott az izraeli utasforgalom kiesése. Ezzel együtt a periférikus területek, mint Jordánia vagy Egyiptom, is gyengébb szereplést mutattak. Azonban márciustól újraindítja a járatait Tel-Avivba a társaság, ez pedig kedvező hír a befektetők számára.
- A másik igencsak fontos tényező jelenleg a Wizz Air életében, az a Pratt & Whitney hajtóművek körüli vizsgálat. Ugyan a gépek felülvizsgálata miatt kompenzációt kap a társaság, de ez a kapacitásbővülés ütemét azért érdemben visszavetheti.
Látni tehát a kihívásokat, de összességében inkább optimizmus jellemzi a céget, hiszen a költséghatékonyság növelésével a profittermelés is javuló tendenciát mutathatna a jövőben. A kapacitáskihasználtság növelése is fókuszban maradhat, ezzel együtt a járatok számát is bővíti a cég, továbbá új úticélokat jelentettek be nemrégiben. Emellett a flotta korszerűsítése, valamint a géppark bővítése is nagy hangsúlyt kap, a tervek szerint 2030-ra közel 450 gépből álló flottával rendelkezhet a Wizz Air, amely több mint duplája lenne a jelenlegi flottának.
Fokozatos növekedés a bevételeknél
A negyedéves bevételek összességében 17 százalékos növekedést jeleznek tavalyhoz képest, amelynek köszönhetően 1 milliárd euró feletti árbevétel mutatkozott immár. Az elemzői konszenzus várakozásait azonban nem sikerült elérni, az izraeli járatkimaradások a vártnál is érzékenyebben érinthették a céget. A kiegészítő bevételek mértéke is megközelítette a negyedév során a jegybevételek összegét, bár szignifikáns különbség inkább a főszezonban szokott mutatkozni, így azért szemmel látható, hogy a kiegészítő bevételek szerves részét képezik a fapados modellnek.
Az utasforgalom alakulásának tekintetében sem mondhatjuk, hogy a legerősebb negyedévét zárta volna a társaság, habár tavalyhoz képest így is közel 3 millióval nőtt a forgalom az év utolsó három hónapjában. A kapacitáskihasználtság 87,3 százalék volt ebben a három hónapos periódusban, amely 0,3 százalékpontos javulást jelent, a lassabb mértékű növekedésben a fentebb említett problémák játszottak jelentős szerepet. Az éves cél a 90 százalékos mutató elérése, ebben a járatok újraindítása, illetve a járatszámok bővülése jelenthet még segítséget.
Az elérhető utaskilométerek száma is dinamikus növekedést mutatott, hiszen az ASK 31000 millió kilométer fölé emelkedett, amely éves szinten 26 százalékos bővülést jelez. Az egy utaskilométerre jutó bevételek azonban már nem mutatnak ilyen jól, hiszen a bevételnövekedés nem tudott hasonló mértékű javulást mutatni, így a RASK 3,43 eurócentre esett vissza a tavalyi 3,73 eurócentes eredményhez képest. A vállalat számításai szerint a visszaesés harmadáért a geopolitikai nehézségek (izraeli konfliktus) tehetők felelőssé. Tehát ebben az időszakban a cég bevételtermelő képessége némi megtorpanást jelzett, de hosszabb távú kilátások bizakodásra adhatnak okot, hiszen a járatok sűrítése, illetve a bővülő flotta hozhatna javulást a cég számára.
Profitot hiába keresnek a befektetők
Ez a negyedév nem a profitabilitás javulásáról szólt, hiszen ugyan EBITDA soron még sikerült pozitív eredményt felmutatnia a Wizz Air-nek, de a 180 millió eurós működési veszteség már nem túl vonzó. Azért kiemelendő, hogy tavalyhoz képest sikerült javulnia EBITDA-soron a cégnek, de az 1,7 százalékos marzs bőven elmarad a pandémia előtti szintektől.
Az operatív költségek 1,25 milliárd euróra rúgtak, amely összességében közel 17 százalékos költségnövekedést jelent a bázisidőszaki állapothoz mérten. Ugyan az összköltségek egy nagyobb hányadát változatlanul az üzemanyagköltségek teszik ki, de éves alapon már nem látni érdemi növekedést ezen a téren. Ha sikerülne nagyjából ezeken a szinteken stabilizálni a költségeket a Wizz Air-nek, akkor bevételi oldal javulásával együtt már jelentősebb profitnövekedést realizálhatna a cég.
Az előző negyedéves jelentés során már jelezte a vezetőség, hogy az üzleti év második fele nem a nagymértékű profitnövekedésről szólhat, így annyira nem érte meglepetésként a befektetőket, hogy nagyobb veszteséget ért el ebben az időszakban a társaság. Így az elmúlt két negyedévben mutatkozott pozitív trend megtört, bár mivel 350-400 milliós nettó profitot számol a márciusban záródó üzleti év kapcsán a vezetőség, így a következő negyedévben lehet tér újból profit realizálására.
Technikai kép
Napon belül fordulat látszik kibontakozni, ugyan még így is nagyobb mínuszban tartózkodik az árfolyam, de a kezdeti 18,6 font körüli szintekről azért emelkedésnek tudott indulni az árfolyam. Lokális ellenállást a 20 fontos szint képezhet, egyébként az 50 napos mozgóátlag is ennek környékén mozog jelenleg. Tegnap megpróbálkozott már ennek áttörésével a részvény, azonban a mai gyorsjelentésre adott reakció következtében ismét az átlag alá esett a papír, de a javuló piaci környezet akár a Wizz Air számára is adhatna némi lendületet. Feljebb a 22,5-23 fontos akadályt szükséges kiemelni, hiszen ennél magasabb szinteken utoljára tavaly augusztusban tartózkodott a részvény, így lenne még hova emelkednie a következő időben is.
Támaszként a 18 fontos szint funkcionálhat, a napokban is innen tudott némi fordulatot produkálni a Wizz Air. A lokális mélypontok a 15-16 fontos tartományban rajzolódnak ki, tavaly novemberben itt tudott új lendületet venni részvény. Emellett az MACD is vételi jelzés megjelenítéséhez közeledik, bár a mai árfolyamesés kissé belerondított az összképbe. Az RSI inkább semleges tartományokban helyezkedik el, így egy esetleges emelkedő trend kialakulásában nem képezne érdemi akadályt.
A Wizz Air napi grafikonja (2024. 01. 25. 11:15)
jogi nyilatkozat
A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.
Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.
A Patria Finance, a.s.-szel való együttműködés keretében létrejött, több szerzőt feltüntető marketingközlemények esetében az eredeti, cseh nyelvű marketingközlemény szerzője a Patria Finance, a.s. megjelölt munkavállalója, a magyar nyelvű fordítást, illetve a lektorálást pedig a K&H Értékpapír munkavállalója végzi, így az érintett marketingközlemény tartalma lényegében megegyezik az eredeti cseh nyelvű marketingközleménnyel.
A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – befektetővédelmi kérdőív kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.
A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.
A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.
A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, az elemzésben nevesített vagy ajánlott pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.
A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.
Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.
A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.
A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok
A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.