Milyen faktorok befolyásolhatják a részvények kiválasztását? II.rész
Blogsorozatunk első részében áttekintettük, hogy milyen főbb faktorok alakultak ki a főbb tőkepiaci elméletek alapján*, azonban egy fontos kérdés még adódik, ha a faktorokról van szó:
Melyiket érdemes választani a 6 faktor közül?
- Minőség (Quality)
- Hozam (Yield)
- Érték (Value)
- Méret (Size): egyenlő súlyozás
- Momentum
- Minimum volatilitás
Alapvetően minden embernek lehet egy preferenciája, hogy éppen például az alacsony értékeltségen forgó vagy az aktuális „sztár” részvényeket részesíti előnyben, viszont egy-egy stratégiánál érdemes lehet összehasonlítani, hogy mégis hogyan teljesíthettek a múltban. Ezzel már egy objektívebb összehasonlítást lehet elérni, azonban fontos, hogy a múltbeli teljesítmény egyáltalán nem garantál a jövőre nézve jó hozamokat, ráadásul mindegyik stratégia aktív portfóliókezelést kíván, amely éven belül többszöri átsúlyozással jár.
*Eugene Fama és Kenneth French publikálta még a 90-es években az ún. 3 faktoros eszközárazási modellüket, amely már tartalmazta a méret, illetve az értékeltség faktorokat. Ezeket később 5, majd 6 faktoros modellé bővítették többek között a quality, momentum, minimum volatility faktorokkal. A mostani indexkövető alapok is nagymértékben támaszkodnak Fama és French munkásságára. A szerzőpáros a hatékony piacok elméletének kidolgozásért közgazdasági Nobel-díjat is kapott.
Az igazság pillanata
Hozamok összehasonlításánál az egyik legfontosabb az időtáv a következőkben pedig több időtávon is láthatjuk a különböző portfóliók teljesítményét. Példánkban az MSCI All Country World Indexét (ACWI) használjuk, azonban természetesen elérhetők szűkebb régiókra (EU, USA, Ázsia, feltörekvő piacok) is az indexek, az aktuális teljesítményüket pedig az MSCI oldalán is el lehet érni. Az ACWI viszont a legszéleskörűbb index, és egyébként érdekes megfigyelni, hogy kisebb régiókban is hasonló eredményeket kapunk a faktorokkal kapcsolatban.
Jobb egy faktor, mint a piaci index?
Rövid távon nagy változékonyságot mutatnak a faktorok, ahogyan a piacon is sokkal kiszámíthatatlanabbak a mozgások, hosszabb távon viszont érdekes, hogy nem minden faktor tud tartósan felülteljesíteni, amely leginkább az 5 és 10 éves évesített hozamokban tükröződik. Lényeges, hogy a hozamok a pillanatnyi állapotot mutatják így ez dinamikusan változhat, főleg a rövidtávú hozamokban.
Nézzük is a faktorok hosszútávú mérlegét:
- MSCI ACWI (benchmark): 9,1 százalékos évesített hozam 10 év alatt.
- Minimum volatilitás (min. volatility): Némi felülteljesítéssel 10,2 százalékos átlaghozamot mutat az index, ezzel pedig a 6 faktor közül felért a dobogós helyezésre harmadikként.
- Magas osztalék (Yield): Itt jelentős az alulteljesítés, több mint egy százalékponttal alacsonyabb benchmarknál.
- Minőség (Quality faktor): Második helyezettünk a 10 éves hozamban a minőség faktor 12,7 százalékos hozammal, amely több mint 3 százalékponttal magasabb, mint a benchmark.
- Érték (Value): 10 éves időtávon az alacsony értékeltségen forgó részvények mindössze 5,7 százalékos átlaghozamot tudtak elérni, amellyel a jelen pillanatban a legrosszabb faktor.
- A győztes pedig a Momentum faktor 10 éves időtávon ugyanis 13,4 százalékos évesített átlaghozamot tudhat magáénak.
Szintén lényeges, hogy az egyes faktorok sokszor hasonló cégekbe fektetnek, ha éppen van egy magas osztalékfizető részvény, amely megfelel a quality faktornak is vagy akár a momentum portfólióba is beleillik, akkor lehet átfedés a portfóliók között, így nem tisztán elkülöníthető portfóliókról és hozamokról beszélünk, inkább egy speciális alindexnek tekinthetők.
Nemcsak a növekedés számít
Hosszútávon fontos az évesített átlagos hozam, azonban az idei év megmutatta, hogy a volatilitást nem szabad elfelejteni, és jöhetnek válságok, nagyobb piaci visszaesések, így egy-egy portfólió ellenállóképessége is fontos szempont lehet. A márciusi piaci esés pedig ezek a tulajdonságok is tesztelésre kerültek.
Talán kisebb meglepetés, hogy a minimum volatilitású portfólió szenvedte el a legkisebb visszaesést, a quality és a momentum portfóliók mellett a márciusi mélypontig. Az első kettő inkább egy defenzívebb faktornak tekinthető, míg a momentum a stratégia piaci mozgásokra való érzékenységében speciális szerepet tölt be, amelyet a későbbiekben látni fogunk. A legjobb és a legrosszabb (érték faktor) portfóliók teljesítménye között közel 8 százalékpontnyi különbség volt.
A gazdasági ciklikusság is szempont
A faktorok alapján az látszik, hogy a hosszútávon jó teljesítményt nyújtó cégek (magas profit, erős mérleg) felülteljesítették a múltban a piacot, azzal együtt, hogy az aktuálisan felkapott részvények még képesek lehetnek további emelkedésre és ezzel szintén hasonló teljesítményt értek el a múltban.
Viszont még egy fontos szempont van, amely a gazdasági ciklikussággal és a piaci teljesítménnyel függ össze, azonban ehhez jóval hosszabb időszakot kell vizsgálnunk a múltban, amennyiben következtetést szeretnénk levonni. Ebből a szempontból léteznek defenzívebb (anticiklikus) illetve prociklikus faktorok, valamint látható az alábbi ábrán, hogy a momentum inkább egy ciklikusságra nézve semleges faktor.
A defenzív faktorok (minimum volatility, yield, quality) inkább a gyenge gazdasági periódusokban, valamint a piaci visszaesésben teljesítik felül a piacot, viszont a nagyobb emelkedésben lemaradókká válnak, sőt negatív átlaghozamra is van példa ezekben az időszakokban, miközben a piac egésze emelkedik. A prociklikus stratégiák felülteljesítik a piacot, amennyiben tőzsdei emelkedés van (moderate uptick és sharp uptick), alulteljesítik a piaci indexet, amennyiben elromlik a piaci hangulat (sharp decline, moderate decline).
Némileg speciális stratégiát képvisel a momentum, amely összességében a meredeken emelkedő piacon enyhén alulteljesítő, azonban egy piaci visszaeséssel szemben sokkal jobban ellenálló, mint a pro-ciklikus stratégiák, és az enyhe emelkedésben is jól teljesít. Ezzel némileg kombinálja a defenzív és a pro-ciklikus stratégiák előnyeit is.
A fent bemutatott stratégiákat leginkább ETF-eken keresztül lehet megvalósítani, mivel szinte mindegyik esetben, ha nem is egy nagy piaci index (pl. S&P 500, Stoxx 600, MSCI All Country World) 500, 600 vagy esetleg még több részvényből álló portfólióját kell kialakítanunk, hanem általában 100-150 részvényt, azonban ez így is nagy szám.
Összességében tehát érdemes figyelemmel követni a főbb faktorok alakulását, és nemcsak a piaci indexeket, mivel segítségükkel finomhangolásokat lehet végezni egy portfólión, azonban ehhez fontos ismerni a különböző faktorok tulajdonságait és a gazdasági környezet rövidtávú alakulását.
jogi nyilatkozat
A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.
Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.
A Patria Finance, a.s.-szel való együttműködés keretében létrejött, több szerzőt feltüntető marketingközlemények esetében az eredeti, cseh nyelvű marketingközlemény szerzője a Patria Finance, a.s. megjelölt munkavállalója, a magyar nyelvű fordítást, illetve a lektorálást pedig a K&H Értékpapír munkavállalója végzi, így az érintett marketingközlemény tartalma lényegében megegyezik az eredeti cseh nyelvű marketingközleménnyel.
A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – befektetővédelmi kérdőív kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.
A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.
A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.
A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, az elemzésben nevesített vagy ajánlott pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.
A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.
Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.
A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.
A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok
A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.